26+27-06-2016 DAMES |

Op zondag en maandag 26 & 27 juni stond voor Joyce Arrammach, Maaike Brandwagt, Maaike Boogaard en Karlijn Swinkels een 2-daagse op het programma in Peize – Nieuw Roden.

De begeleiding van dienst was mechanieker Kaj Verhaegh en verzorger Herman Smeets. Ploegleider was Martijn Kusters (die had toch aangekondigd om in september 2015 zo goed als te gaan stoppen? Ja dat dacht ik dus ook… Maar kijk hoe mooi de wielersport is!).

Zondagochtend werd koers gezet vanuit Limburg richting Peize voor de 1e rit. Deze rit was ruim 96 kilometer over een typisch Frieslands/Groningsparcours met waarschijnlijk voldoende wind om het peloton te doen breken. Opdracht was dan ook niet laten verassen en bij de les zijn vanuit de start.

Nadat het startschot klonk waren al vrij snel de eerste lossers uit het peloton, van de dames zat iedereen er nog in. Na 10 kilometer werd gemeld dat Joyce in moeilijkheden zat en moest lossen uit de groep. Helaas was daarna de wedstrijd voor haar al snel ten einde.
Verder tot aan de 40 kilometer was er niets bijzonders, af en toe wat rensters die het probeerde, maar nagenoeg kansloos waren. Na de 40 kilometer trok het peloton even de gashendel open en waaide gelijk een groep van bijna 20 rensters eraf. Dankzij Maaike Boogaard zat Maaike Brandwagt net voor de breuk.

Helaas was Maaike gedurende de eerste 50 kilometer vergeten energie tot zich te nemen in de vorm van repen, gels en drinken… Zij kwam dan ook de beruchte hongerklop tegen en viel zo terug in de geloste groep van 20 dames en werden later uit koers gehaald. Gelijk een belangrijk leermoment kunnen meenemen voor de dag erna.

Het tempo lag vervolgens momenten heel hoog maar ook momenten dat we het idee in de auto hadden dat ze koffie zaten te drinken op de fiets. In een toch wel technische eindsprint werd Karlijn nog knap 5e en bolde Maaike op haar gemak als 20e over de meet. In de avond werd nog lekker gegeten in Bilderberg Landgoed Lauswolt, nabespreking gehouden, massages verzorgd door Herman en vooral ook van de luxe genoten!

Dag 2, een tijdrit over 5,5 kilometer en een afsluitende rit van ruim 85 kilometer in en rondom Nieuw-Roden. Ieder maakte zijn voorbereidingsschema klaar voor de tijdrit en met de auto werd nog snel het tijdritparcours verkent. Conclusies waren simpel, begin tegenwind, vervolgens zijwind en daarna meewind richting de finish. Verschil wordt in het stuk met tegenwind gemaakt en op technisch vlak waren er geen moeilijkheden.

Joyce zette een 96e tijd neer, Maaike Brandwagt een 53e tijd, Maaike Boogaard viel net buiten het podium als 4e en Karlijn won de tijdrit met een gemiddelde van 43,436 km/u!

Hierbij stond voor aanvang aan de laatste rit Karlijn op nummer 1 en Maaike Boogaard op nummer 3. De verschillen waren echter zodanig klein dat er nog veel mogelijk was, zeker met de wind die er stond in Nieuw-Roden.

Nadat de cooling-down van de tijdrit, lunch en de voorbespreking (in de bus vanwege een stortbui) achter de rug waren werd gestart om 16.00 uur voor de laatste rit op een kletsnat wegdek. Na de start waren er verschillende lekke banden en geloste dames die we verder nooit meer terug zagen.
Na de 1e doorkomst op 9-10 kilometer ging de snelheid de hoogte in en moest Joyce met een aantal andere dames het peloton laten gaan. Ze haalde vandaag helaas de finish niet, maar uiteindelijk waren er dat vandaag meer als 30 die ook de finish niet haalde.

Overwegend lag het tempo vrij hoog, maar waren er geen bijzonderheden. Totdat Karlijn viel door een renster voor haar. Enige wat wij hoorde was dat 114 assistentie vroeg, maar met wagen 13 was dat niet meteen voor elkaar. Totdat we zagen dat ze geen assistentie vroeg, maar op de grond lag.

Teleurgesteld hoe ze was en eerst leek op te geven, stond ze toch op en legde Kaj snel de ketting op de fiets. Uiteindelijk kwam ze achter de ploegleidersauto terug tot een gelost groepje (helaas was de jury niet blij met onze actie, maar waarom zou er dan nog een ploegleidersauto achter de wedstrijd moeten zitten van elke ploeg als we de leidster in het klassement niet eens meer mogen terugbrengen na een val?).

Karlijn sloot weer aan en even later ontstond een kopgroep met daarbij Maaike Boogaard. Al snel pakte ze 40 sec en leek deze de beslissing te zijn. Maaike was de best geplaatste in de kopgroep en had de beste papieren. Na een val in de kopgroep maakte peloton jacht en rekende de kopgroep in.

In de laatste 20 kilometer brak het peloton in 3 groepen. Karlijn zat in groep 1, Maaike Boogaard in groep 2 en Maaike Brandwagt in groep 3. Naaste belager van Karlijn zat ook in groep 1.

De scenario’s waren van te voren al doorgenomen en de nummer 2 in het klassement mocht niet winnen vanwege de bonificatieseconden. Helaas gebeurde dat ene scenario en werd Karlijn uiteindelijke toch nog knap en verdienstelijk 2e in het eindklassement en werd de schade na de finish opgemeten. Maaike Boogaard werd moe gestreden door al het werk in de 1e kopgroep 17e in het eindklassement. En Maaike Brandwagt sloot deze 2-daagse als 68e af waarbij het in de laatste rit al duidelijk beter ging als de zondag. En Joyce leerde weer bij en boekte vooruitgang in deze 2-daagse!

Zo twee dagen vol koers, strijd en plezier met de Dames zat er al weer op. Dus ook dit beetje uit de hand gelopen verslag (zal beloven dat ik in het vervolg een renster vraag voor het verslag te schrijven, dat zal een pak korter zijn en kost u minder tijd).

Tenslotte willen wij WEBU Environment bedanken voor de ploegleidersauto, Pascal Hensels (WielerHensels) & Mijn Laatste Dieet Maasmechelen Maasmechelen voor de bus en Bilderberg Landgoed Lauswolt voor de verzorging en overnachting, de Provincie Limburg/Gemeente Sittard-Geleen voor de financiele ondersteuning.