Wcl Bergklimmers (Provincie Limburg NL), TWC Maaslandster Zuid-Limburg (Provincie Limburg NL) en Sport en Moedig Genk (Provincie Limburg BE) hebben besloten om vanaf 2022 samen de Zuid-Limburgse Wielersport (zonder grenzen) nieuwe impulsen te geven.

Een unieke samenwerking die over de landsgrenzen heen gaat. Doel is om initiatieven te ontplooien en uit te voeren waarbij de 3 wielerverenigingen elkaar versterken.

De focus ligt op de jeugd categorie 1 tot en met 7 (NL) / miniemen-aspiranten (BE); nieuwelingen en junioren.
Het schitterende Tom Dumoulin Bike Park te Sittard-Geleen biedt in de avonduren in het vroege voorjaar met haar topverlichting uitkomst aan alle 3 wielerverenigingen.
Hierbij kunnen de trainers oa ook hun kennis met elkaar delen.
Later in het jaar zal op gezette tijden over en weer gezamenlijke trainingen met elkaar uitgevoerd worden.
In België zal op het parcours van Sport en Moedig Genk Zwartberg gefietst gaan worden.

Een ander speerpunt is het deelnemen aan (club)wedstrijden in beide landen door de Limburgse jeugdrenners (NL/BE). Er zijn zoveel mooie wedstrijden in beide Limburgen waarbij de kennis aan weerszijden van de grens ontbreekt dat ze bestaan. Hierdoor wordt tevens ook de levensbestendigheid van de wedstrijden vergroot.
De trainingswedstrijden-cyclus 2022 die TWC Maaslandster Zuid-Limburg in februari op het Tom Dumoulin Bike Park gaat organiseren zal een eerste aanzet gaan vormen.

Tenslotte zullen alle 3 verenigingen inspanningen doen om elkaars wedstrijd categorieën (nieuwelingen/junioren/beloften-elite) in de diverse klassiekers in de beide Limburgen aan startgelegenheid te helpen.
Hiervoor doen de 3 verenigingen een klemmend beroep op de diverse organisatoren uit beide Limburgen om de Limburgse wielerverenigingen NL/BE een steun in de rug te geven.

Alle 3 besturen zijn erg enthousiast en gemotiveerd om de prille samenwerking te ontwikkelen tot een waardevolle bijdrage aan de Limburgse Wielersport in beide Landen.
Men zal dit stap voor stap gaan doen waarbij ook naar kansen/initiatieven gekeken gaat worden ter versterking van deze Zuid-Limburgse samenwerking.

Mocht u vragen naar aanleiding van bovenstaande hebben dan kunt u contact opnemen met Perry Adriaans (Wcl Bergklimmers), Albert van der Leeuw (TWC Maaslandster Zuid-Limburg) of Benny Schurgers (Sport en Moedig Genk).
Wcl Bergklimmers (NL) – TWC Maaslandster Zuid-Limburg (NL) – Sport en Moedig Genk (BE)